Με ένα έργο του μεγάλου Νορβηγού δραματουργού Ερρίκου Ίψεν, που μπορεί να γράφτηκε το 1986, αλλά μοιάζει σαν να γράφτηκε σήμερα, το «Λαϊκό Θέατρο» της Ν. Ερυθραίας εγκαινιάζει με το έργο «Τζον Γκάμπριελ Μπόρκμαν» τη φετινή θεατρική περίοδο.
Ο «Τζον Γκάμπριελ Μπόρκμαν», είναι ένας τραπεζίτης που κάνει κατάχρηση των καταθέσεων της τράπεζας προκειμένου να χρησιμοποιήσει τα χρήματα για κοινωφελείς σκοπούς και μεγάλα δημόσια έργα. Δεν αποσκοπεί σε δικό του οικονομικό όφελος. Αυτός είναι φανατικά εστιασμένος στη δόξα και στην αίγλη με την οποία θα περιβληθεί το όνομα του. Πίνει νερό στο όνομα της προσωπικής του φιλοδοξίας και ανέλιξης που στόχο όμως έχει να εξυπηρετήσει τους πολλούς. Το όνειρο δεν έχει μεγάλη διάρκεια και η προδοσία από άσπονδο φίλο μεταφράζεται σε μακρόχρονη φυλάκιση, χρεοκοπία, κοινωνικό στιγματισμό για τον ίδιο και τους οικείους του και βεβαίως διαταραχή της οικογενειακής γαλήνης.
Το έργο ξεκινά οχτώ χρόνια ύστερα από την αποφυλάκιση του. Ο Μπόργκμαν κατοικεί μόνος στον επάνω όροφο του σπιτιού. Η γυναίκα του κι ο γιος του στον κάτω. Το ζευγάρι δεν έχει συναντηθεί εδώ και 13 χρόνια. Ο Μπόργκμαν δέχεται αποκλειστικά δύο επισκέψεις στον επάνω όροφο, μια νεαρή κοπέλα που του παίζει στο πιάνο τον Χορό του Θανάτου κι έναν γερό γραφιά, αποτυχημένο ποιητή τον Φόλνταλ. Οι «ισορροπίες» έτσι όπως τουλάχιστον έχουν διαμορφωθεί, διαταράσσονται με τον ερχομό της Έλλας στο σπίτι των Μπόργκμαν, της αδερφής της γυναίκας του, παλιάς του αγαπημένης και με μοιραίο τελικά ρόλο στη ζωή του, αφού σχετίζεται άμεσα με την άνοδο και την πτώση του Μπόργκμαν. Η ιστορία εξελίσσεται και ολοκληρώνεται το ίδιο κιόλας βράδυ.
Ο Μπόργκμαν
υπάρχει ανάμεσά μας
«Το Λαϊκό Θέατρο προσπαθώντας να δημιουργήσει μία εστία πνευματικής αντίστασης στη σημερινή υποβάθμιση του ανθρώπου, παρουσιάζει το αριστούργημα του μεγάλου Νορβηγού συγγραφέα. Ένα έργο βαθύτατα αποκαλυπτικό, αληθινό, επίκαιρο, ένα έργο διαχρονικό και πανανθρώπινο. Ο Μπόρκμαν (και όχι μόνο «αυτός») υπάρχει ανάμεσά μας. Το βιώνουμε με τη συσσώρευση πλούτου από τους λίγους, χρηματιστήρια, τράπεζες, καταλήστευση δημοσίου χρήματος. Στο πρόσωπο του Μπόρκμαν αποτυπώνεται η απάνθρωπη εξουσία που εκφράζει το κεφάλαιο», γράφει ο σκηνοθέτης Νίκος Μπουσδούκος στο πρόγραμμα. Και συνεχίζει: «Προδίδει ακόμα και την γυναίκα που αγάπησε «πασάροντάς» την σε ανώτερο του μεγαλοτραπεζίτη προκειμένου να πετύχει τα σχέδια του. «Ήξερα το άγριο πάθος του για σένα? τον ακούμε να της λέει. Παντρεύεται την πλούσια αδελφή της με στόχο τα χρήματά της. Αρπάζει όλες τις καταθέσεις ακόμα και τα λίγα χρήματα του φτωχού φίλου του Φόλνταλ. Φυλακίζεται αλλά για μικρό χρονικό διάστημα και αποφασίζει να ζήσει απομονομένος στο δωματιό του χωρίς καμία επαφή, περιμένοντας να τον καλέσουν να αναλάβει και πάλι την τράπεζα. Μόνη επίσκεψη που δέχεται είναι αυτή του φίλου του Φόλνταλ….»
Για το ίδιο έργο ο Μάριος Πλωρίτης έγραψε: «Η επιστημονική και κοινωνική εξέλιξη έχουν δείξει από τη μια μεριά τις τεράστιές δημιουργικές ικανότητες του ανθρώπου και από την άλλη την εξαφάνιση και την συντριβή του κάτω από το περιβάλλον, το πλήθος και τις δυνάμεις που ο ίδιος δημιούργησε. Αυτό το «δράμα» έφερε στο θέατρο ο Ιψεν «οπλιζοντάς» το με της ποιητικής του ιδιοφυΐας αρματωσιά»?
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση : Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία : Νίκος Μπουσδούκος
Σκηνικά-κοστούμια : Μαρία Ποθητού
Φωτισμοί-ήχος : Δημήτρης Τσιούμας
Παίζουν (με σειρά εμφάνισης)
Γκούνχιλντ Μπόρκμαν : Μαρίνα Μερσινιά
Μαλέν : Άρτεμις Ποθητού
Έλλα Ρεντχάιμ : Χρύσα Προβατίδου
Φάνη Βίλτον : Ολυμπία Λιάσκα
Έρχαρντ Μπόρκμαν : Φάνης Κοράκης
Τζ.Γκάμπριελ Μπόρκμαν : Δημήτρης Μπακλαβάς
Φρίντα Φόνταλ : Έφη Γαργανίδη
Στέφη Γιαννίκου
Βίλελμ Φόνταλ : Σταύρος Καναράς
Το έργο θα παίζεται από τις 18-27 Μαρτίου κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 9 μ.μ. στο Δημοτικό Θέατρο.
Λόγω του περιορισμένου χώρου για κρατήσεις θέσεων καλέστε στα τηλέφωνα 6937467670 begin_of_the_skype_highlighting 6937467670 end_of_the_skype_highlighting
καθημερινά 11.00-14.00
Συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές του έργου. Ένα έργο των 140 λεπτών όπου σε κρατούσαν 140 λεπτά καθηλωμένο με τις φανταστικές ερμηνείες των.
Τελικά ο χώρος δεν τους αξίζει είναι μικρός χρειάζονται μεγαλύτερο .